Prilikom kupnje novog ili barem novijeg automobila, vozači obično očekuju da će ga koristiti sljedećih nekoliko godina bez brige.
Uvriježeno je mišljenje da se prevare s brojačem kilometara odnose samo na starija vozila, no istraživanje tvrtke za podatke o automobilima carVertical u Hrvatskoj dokazuje da je to mit. Čak i 5 godina stari automobili imaju vraćenu kilometražu, a značajan dio njih također skriva povijest prometnih nesreća.
Vara se i na novijim automobilima
Analiza podataka o prevarama s kilometražom u Hrvatskoj za automobile proizvedene između 2005. i 2020. godine otkrila je da su najrizičnija vozila bila iz 2005. godine, budući da je 8,2% svih modela provjerenih na carVerticalu imalo izmijenjen brojač kilometara.
Iako se na novijim automobilima kilometraža rjeđe lažira, i oni su pogođeni. Među svim vozilima proizvedenim u 2018. godini, 1,6% imalo je vraćenu kilometražu, 2019. – 0,8%, a 2020. – 0,9%. Automobil s vraćenim brojačem kilometara uvijek vrijedi manje, što znači da vozači riskiraju preplatiti prilikom kupnje takvih vozila. Što je automobil skuplji, to su veći financijski gubici za novog vlasnika.
Za modele iz 2005. godine, kilometraža je smanjena u prosjeku za 94.300 kilometara. To je najviša brojka u istraživanju. Međutim, i na novijim automobilima vraćeno je na tisuće kilometara.
Na primjer, na vozilima proizvedenim 2019. godine kilometraža je vraćena u prosjeku 71.800 km, dok je na modelima iz 2020. godine vraćeno 33.700 km, što pokazuje da kupci trebaju biti oprezni bez obzira na starost automobila.
Kako otkriti stvarnu kilometražu na automobilu?
Imajući to na umu, kupci rabljenih automobila uvijek bi trebali poduzeti dodatne korake kada razmišljaju o novoj kupnji. Važno je znati da neki nepošteni prodavači češće smanjuju kilometražu, ali je ne smanjuju ispod brojki zabilježenih prilikom tehničkih pregleda. Međutim, čak i ako je prethodni vlasnik održavao očitanja brojača kilometara relativno niskima, druge komponente automobila mogu otkriti stvarnu kilometražu.
“Kilometraža se bilježi u više komponenti vozila. U nekim vozilima može postojati čak 100 različitih dijelova koji bilježe očitanja brojača kilometara. Zato je ključno ne samo provjeriti povijest svog automobila, već to učiniti i u ovlaštenim servisima. Čak i besprijekorna izvješća zaslužuju još jednu provjeru, a kupci ne bi trebali donositi odluke na temelju emocija. Kako bi se izbjegle skupe pogreške, carVertical izvješća o povijesti sada imaju popis “Što je sljedeće“ koji korisnicima pomaže da se osjećaju sigurnije kada odlučuju o kupnji. Pruža im sve potrebne korake koje trebaju poduzeti nakon provjere povijesti automobila i pokriva rizike koje sami podaci o povijesti možda ne otkrivaju“, savjetuje Matas Buzelis iz tvrtke carVertical.
Najrizičniji automobili u Hrvatskoj
Istraživanje je također otkrilo da su u Hrvatskoj automobili proizvedeni između 2009. i 2015. pretrpjeli najviše oštećenja: 63–67% svih vozila iz tog razdoblja provjerenih na carVerticalu imalo je zapise o prometnim nesrećama.
Međutim, noviji automobili također su često sudjelovali u prometnim nesrećama. Među svim vozilima iz 2018. godine, 51% je imalo zapise o oštećenjima, iz 2019. njih 45,1%, a iz 2020. 38,9%. Vrijednost štete kod novijih automobila znatno je veća zbog skupih dijelova i naprednih tehnologija. Dok je prosječni trošak popravka modela iz 2005. iznosio 1.900 eura, za modele iz 2015. dosegao je 3.200 eura, a za modele iz 2020. – 4.000 eura.
“Udubljeni branik ili manje ogrebotine ne utječu na kvalitetu vožnje. Međutim, ako je automobil sudjelovao u ozbiljnoj prometnoj nesreći, potrebno je pažljivo procijeniti njegovo stanje. Neka od ovih vozila mogu predstavljati opasnost ne samo za vozača već i za druge sudionike u prometu“, objašnjava Buzelis.
Mit među vozačima
Podaci istraživanja iz Hrvatske i drugih europskih zemalja potvrđuju da se, bez obzira na starost, kilometraža svakog vozila može lažirati, a povijest njegovih prometnih nesreća sakriti.
Buzelis savjetuje da uvijek provjerite povijest automobila i prije kupnje ga odvezete u ovlašteni servisni centar. Uobičajeni mit među vozačima je da se na modernim vozilima kilometraža ne može lažirati. U stvarnosti, s pravim alatima, kilometraža se može lažirati i na starim i na relativno novim automobilima.
“Prevaranti često ciljaju novije automobile s većom kilometražom jer nakon vraćanja kilometara mogu zaraditi više. Podaci to dokazuju. Manipulacije kilometraže na novijim automobilima često su veće nego na starijim“, kaže Buzelis.