Europski parlament u utorak je potvrdio revidirana pravila o vozačkim dozvolama kako bi se povećala sigurnost na cestama i smanjio broj prometnih nesreća, koje godišnje odnose gotovo 20 000 života, objavljeno je danas na službenim stranicama parlamenta.
Promjene koje će uslijediti kreću od samih početaka – dobivanja vozačke dozvole. Pa će se tako od sada za stjecanje vozačke dozvole morati ispitivati i znanje o mrtvim kutovima, sustavima za pomoć u vožnji, sigurnom otvaranju vrata i opasnostima upotrebe mobilnog telefona u vožnji.
Tijekom obuke i ispitivanja veća će se važnost pridavati svijesti o rizicima za pješake, djecu, bicikliste i druge ranjive sudionike u prometu.
Vozačke će vrijediti 15 godina?
Vozačke dozvole za automobile i motocikle trebale bi vrijediti 15 godina, no državama članicama ostavljena je mogućnost da smanje razdoblje valjanosti na 10 godina ako vozačka dozvola ujedno služi i kao osobna identifikacijska isprava. Dozvole za upravljanje kamionima i autobusima vrijedit će pet godina.
Države članice mogu skratiti razdoblje valjanosti za vozače starije od 65 godina kako bi se uvjetovali češći liječnički pregledi ili tečajevi za obnovu znanja.
Za prvo izdavanje ili obnavljanje vozačke dozvole vozači bi trebali proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog sustava. Državama članicama ostavljena je mogućnost da za vozače automobila i motocikala umjesto liječničkog pregleda zahtijevaju ispunjavanje obrasca za samoprocjenu ili da uspostave nacionalni sustav za procjenu sposobnosti za upravljanje vozilom.
Probna vozačka za mlade vozače
Po prvi puta pravilima EU-a utvrđuje se probno razdoblje od najmanje dvije godine za neiskusne vozače. Za njih će vrijediti i stroža pravila i sankcije za vožnju pod utjecajem alkohola i nekorištenje sigurnosnih pojaseva ili sigurnosnih sjedalica za djecu.
Vozački će se od sada moći polagati sa 17 godina, ali će ti mladi vozači do svoje 18. godine morati voziti u pratnji iskusnog vozača.
Kako bi se ublažila nestašica profesionalnih vozača, novim pravilima omogućuje se 18-godišnjacima da steknu dozvolu za vožnju kamiona (kategorija C), a 21-godišnjacima za vožnju autobusa (kategorija D), pod uvjetom da posjeduju svjedodžbu o stručnoj osposobljenosti. U suprotnom je minimalna dob za izdavanje takvih dozvola 21 odnosno 24 godine.
Digitalna vozačka dozvola
Nova pravila donose i digitalizaciju vozačke dozvole, koja će nam od sada biti dostupna na mobilnom telefonu. EU želi da postupno takva vrsta vozačke postane glavni format vozačke dozvole u EU-u.
Zastupnici su, međutim, osigurali građanima pravo da po želji zatraže fizičku dozvolu, koja se izdaje bez nepotrebne odgode, u pravilu u roku od tri tjedna.
Nema više kršenja pravila po inozemstvu
Novost je i da oni koji naprave prekršaj u inozemstvu neće više moći bježati od kazni. Naime, kako bi se spriječilo izbjegavanje kazni izrečenih u inozemstvu, informacije o oduzimanju, ukidanju ili ograničenju vozačke dozvole proslijedit će se državi članici koja ju je izdala za potrebe prekogranične provedbe kazni.
Nacionalna tijela morat će se bez nepotrebne odgode međusobno obavješćivati o odlukama o zabrani vožnje izrečenima zbog najtežih prometnih prekršaja, uključujući vožnju pod utjecajem alkohola ili droga, sudjelovanje u prometnoj nesreći sa smrtnom posljedicom i prekomjerno prekoračenje brzine.
Nova pravila stupit će na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu Europske unije. Države članice imat će tri godine da ih prenesu u nacionalno zakonodavstvo te dodatnu godinu pripreme za njihovu provedbu.