Istraživanje otkrilo koliko je kupaca bilo prevareno prilikom kupovine rabljenog auta

prodaja auta, kupovina auta

Iako uvezeni automobili čine značajan dio tržišta rabljenih vozila diljem Europe, kupci bi trebali pažljivo procijeniti sve rizike prije kupnje. Budući da države ne razmjenjuju podatke o vozilima, na tržištu je mnogo automobila s vraćenom kilometražom.

Studija koju je proveo carVertical, tvrtka za podatke o automobilima, pokazuje da bi kupci automobila u Hrvatskoj trebali biti posebno oprezni jer postoji veća vjerojatnost da uvezena vozila imaju vraćenu kilometražu.

Najrizičniji auti

Ovaj rizik potkrijepljen je i podacima. Anketa koju je tvrtka carVertical provela diljem Europe pokazala je da je 75% vozača zabrinuto zbog skrivenih nedostataka. Više od trećine vozača, njih 35%, izjavilo je da su u prošlosti već bili prevareni, što potvrđuje opravdanost njihovih strahova.

Nakon analize svih izvješća o povijesti vozila koja su korisnici tvrtke carVertical u Hrvatskoj kupili između rujna 2024. i kolovoza 2025. godine, utvrđeno je da je 2,2% provjerenih vozila imalo vraćenu kilometražu. Međutim, ukupna statistika vjerojatno je i veća.

Među uvezenim automobilima 2,5% ih je imalo manipuliranu kilometražu, u usporedbi sa samo 1,6% automobila kupljenih u Hrvatskoj. Zbog toga je pri kupnji uvezenog automobila vjerojatnost nailaska na vraćenu kilometražu otprilike 1,6 puta veća.

carVertical
carVertical

Osim toga, anketa koju je tvrtka carVertical provela na uzorku većem od 10.000 vozača u Europi pokazala je da 46,3% kupaca rabljenih automobila ne vjeruje prodavačima. Mnogi su kupci već bili prevareni, pa kupnja rabljenog vozila često predstavlja izvor stresa.

Većina automobila iz uvoza

Zapisi o kilometraži, povijest nesreća i drugi važni podaci o vozilu zadržavaju se u zemlji iz koje je vozilo uvezeno. Tako neki prodavači i autosaloni možda nisu ni svjesni da automobil koji prodaju ima vraćenu kilometražu ili je sudjelovao u ozbiljnijoj prometnoj nesreći.

“Države imaju različite zakone o manipulaciji kilometražom, što otežava kontrolu ovakve vrste prevare na međunarodnoj razini. Budući da države ne razmjenjuju zapise o povijesti vozila, povijest automobila počinje ispočetka kada se izveze. Zato je rizik kupnje automobila s vraćenom kilometražom nekoliko puta veći kada birate uvezeno vozilo”, objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak tvrtke carVertical.

Broj uvezenih automobila znatno se razlikuje od zemlje do zemlje u Europi. Najveći broj uvezenih automobila zabilježen je u Latviji, Litvi, Srbiji i Ukrajini. Od svih automobila u Hrvatskoj, a koji su provjereni na platformi carVertical, 67,3% je uvezeno, dok je 32,7% voženo u Hrvatskoj.

Što je više automobila uvezeno u državu, veća je vjerojatnost za kupnju vozila sa skrivenim nedostacima.

“Automobili obično dolaze iz Zapadne u Istočnu i Srednju Europu. Često se radi o automobilima koji su sudjelovali u prometnim nesrećama ili im je kilometraža vraćena. Samo zato što automobil dolazi iz Njemačke, Francuske ili neke druge zemlje, ne znači automatski da je u dobrom stanju. Svaki automobil ima svoju priču, ali neke od njih nisu lijepe”, kaže Buzelis.

Više od trećine prevarenih

Ako je automobil od trenutaka proizvodnje korišten samo u jednoj zemlji, institucije najčešće imaju detaljnu dokumentaciju o njegovoj prošlosti. No kada je vozilo uvezeno, povijesni zapisi ne “putuju” uvijek s njim.

Prema rezultatima ankete, 83,2% ispitanika smatra da bi kupci trebali imati uvid u povijesne podatke o vozilu, a 61,5% ispitanika podržava dijeljenje podataka kako bi se to i omogućilo.

Iako neke europske države tretiraju broj šasije kao osobni podatak, istraživanje carVerticala pokazuje da više od 70% ispitanika smatra da on ne bi trebao biti osjetljiva informacija i da njegovo otkrivanje ne ugrožava privatnost.

Rezultati istraživanja tvrtke carVertical pokazuju da su bešćutni prodavači prevarili 35% vozača, prodavši im automobil s vraćenom kilometražom i skrivenim nedostacima. Veća transparentnost podataka o vozilima smanjila bi broj prevara i donijela veći mir na europsko tržište rabljenih automobila.