Žrtve skandala s financiranjem automobila u Velikoj Britaniji vjerojatno će dobiti odštete, i to u prosjeku 700 funti.
Ovom se odštetom pokriva nekoliko milijuna ugovora o financiranju motornih vozila sklopljenih između travnja 2007. i studenog 2024.
Riječ je o velikom skandalu s prevarom prilikom prodaje auto kredita, a što je uključivalo u plaćanje “tajnih“ provizija trgovcima automobilima. Tako su milijuni kupaca automobila nesvjesno plaćali više za financiranje vozila nego što su trebali.
Nisu se pridržavali zakona
Britanski financijski regulator (FCA) izjavio je da bi kreditori mogli na kraju isplatiti 8,2 milijarde funti odštete. Što znači da bi, uz očekivanih 2,8 milijardi funti sudskih troškova, ukupni trošak za njih mogao biti 11 milijardi funti.
Međutim, regulator je dodao da je to složeno pitanje i “neće svi dobiti sve što bi željeli“. FCA je u kolovozu izjavila da procjenjuje da će „većina pojedinaca vjerojatno dobiti manje od 950 funti odštete po ugovoru“.
Sada su pak naveli kako očekuju da će pogođeni potrošači primiti u prosjeku oko 700 funti po ugovoru, iako dodaje da će postojati „širok raspon“ isplata, pri čemu će mnogi potrošači primiti više od toga, “a veliki broj manje“.
“Mnogi kreditori za financiranje motornih vozila nisu se pridržavali zakona ili pravila. Vrijeme je da njihovi kupci dobiju pravednu naknadu“, rekao je za Guardian Nikhil Rathi, glavni izvršni direktor FCA-a.
O čemu se zapravo radi?
Velika većina novih i automobila i sve veći broj rabljenih vozila kupuje se financiranjem. Tako u Velikoj Britaniji više od 2 milijuna ljudi koristi financiranje motornih vozila, a samo je 2024. godine posuđeno 39 milijardi funti.
To je navelo FCA da provede vlastitu istragu o “diskrecijskim dogovorima o proviziji“ (DCA) – posebno kontroverznoj vrsti financiranja automobila koja je zabranjena 2021. godine.
Ukratko, zajmodavci za financiranje automobila (obično banke) dali bi trgovcima ovlasti da određuju kamatne stope na auto kredite. Pri čemu su trgovci dobivali veću proviziju što je kamatna stopa bila viša. Ova praksa je poticala trgovce da naplate kupcima više nego što su trebali.
Regulatori su rekli da procjenjuju da će se 14,2 milijuna ugovora, odnosno 44 posto svih sklopljenih od 2007., smatrati nepoštenima.
Više od 4 milijuna potrošača već se žalilo svom kreditoru. Kreditori su sada dužni kontaktirati one koji su se žalili, a oni koji su se već žalili prije vjerojatno će brže dobiti odštetu. One koji se nisu žalili njihov će kreditor kontaktirati u roku od šest mjeseci i pitati ih žele li “prijaviti” svoj slučaj.
FCA će provesti i reklamnu kampanju kako bi podigla svijest ljudi o ovoj nepravednoj shemi i navela ih da se žale.