Nakon punih 18 godina, Nissan je nedavno obilježio kraj svoje velike priče s modelom R35 GT-R. Serija namijenjena japanskom tržištu, ujedno i posljednjem na kojem se ovaj model prodavao, više se neće proizvoditi.
Automobil koji je od 2007. bio sinonim za snagu, performanse i inovaciju, osvojio je obožavatelje diljem svijeta i postavio nova mjerila u svijetu sportskih automobila vrhunskih performansi.
Zaposlenici Nissanove tvornice u Tochigiju okupili su se kako bi obilježili poseban trenutak. Silazak posljednjeg primjerka modela R35 GT-R s proizvodne linije. Taj je model dosad proizveden i prodan u približno 48.000 primjeraka. Posljednji među njima, Premium Edition T-Spec prepoznatljive ljubičaste boje Midnight, odlazi u ruke japanskog kupca.
Postavio nove standarde
“U ovih 18 izvanrednih godina, R35 GT-R ostavio je dubok trag u povijesti automobilizma. Njegovo nasljeđe svjedoči o strasti našeg tima i odanosti kupaca diljem svijeta. Hvala svima što ste bili dio ovog nevjerojatnog putovanja. Obožavateljima linije GT-R želim poručiti da ovo nije kraj. Jednog ćemo dana ponovno oživjeti njezino ime”, rekao je Ivan Espinosa, predsjednik i glavni direktor Nissana.
Kroz svoju bogatu povijest, R35 GT-R postavio je nove standarde kao ultimativni Grand Tourer. Nissanovi timovi za planiranje i inženjering od samog su početka željeli stvoriti automobil koji će biti svestraniji od svih njegovih prethodnika – pravi GT, udoban i profinjen, s opremom i završnom obradom najviše razine, ali i sposoban pružiti performanse koje zaslužuju slovo “R” u imenu GT-R, koje nas pak podsjeća na njegove trkaće gene.
Neumorno usavršavanje performansi
Umjesto klasičnog životnog ciklusa s jednim velikim redizajnom, R35 GT-R svake je godine evoluirao. Ovisno o izvedbi, Nissanovi su inženjeri dodavali više snage, više kontrole, više luksuza ili, u slučaju inačice GT-R NISMO, vrhunske performanse spremne za stazu.
Srce svakog GT-R-a bio je moćni V6 motor s dva turbopunjača VR38DETT, pogon na sve kotače ATTESA ET-S i inovativna aerodinamika. A rezultat toga bila je nevjerojatno uzbudljiva vožnja i na cesti i na trkaćoj stazi.
Posebno je zanimljivo što je tim od samo devet vrhunskih majstora iz Nissanove tvornice u Yokohami, poznatih kao Takumi, ručno sklopio motor za svaki od 48.000 proizvedenih primjeraka. Njihova su imena ovjekovječena na pločici svakog motora. Tijekom godina snaga je rasla: od 353 kW (480 KS) na početku, do 419 kW (570 KS) od 2017. godine.
Inženjeri odjela NISMO otišli su korak dalje. Preuzeli su turbopunjače iz trkaćih automobila GT3 i visokoprecizne, balansirane dijelove poput klipnih prstenova, klipnjača, koljenastog vratila, zamašnjaka, remenice koljenastog vratila i opruga ventila. Rezultat? Brži odziv, brže postizanje radnog tlaka turbopunjača i čak 441 kW (600 KS) u inačicama GT-R NISMO.
Spektakularni rekordi
R35 GT-R u svojoj je povijesti ostvario zavidna postignuća na stazama. Osvojio je pet naslova u klasi GT500 i tri u klasi GT300 japanske serije SUPER GT, pobijedio u klasi Pro-Am Blancpain GT serije 2013., slavio na 12-satnoj utrci u Bathurstu 2015. i pet puta na japanskoj utrci izdržljivosti Super Taikyu.
Još 2007., serijski R35 GT-R postavio je vrijeme od 7 minuta i 38 sekundi na slavnom Nürburgringu, postigavši jedan od najbržih krugova unatoč skliskim uvjetima na dvama zavojima.
Već početkom 2008., momčad se vraća s modelom osnovnih specifikacija i standardnim japanskim gumama. Glavni testni vozač Toshio Suzuki spušta vrijeme kruga za 9 sekundi, na 7 minuta i 29 sekundi, čime je prvi put probijen prag od sedam i pol minuta.
Kao dokaz njihove predanosti stalnom unapređivanju i usavršavanju GT-R-a, godinu dana kasnije vratili su se na Nürburgring i postigli još brže vrijeme kruga – 7 minuta i 26 sekundi. U listopadu 2012., vrijeme je palo na 7 minuta i 18 sekundi.
Ušao i u Guinessovu knjigu rekorda
U studenome 2013., Nissanovi inženjeri i elitni vozači ponovno izlaze na stazu. Za upravljačem inačice GT-R NISMO, s posebnim aerodinamičkim postavkama, manjom masom i posebno podešenim ovjesom, vozač Michael Krumm ostvario je rekord od nevjerojatnih 7 minuta i 8,679 sekundi – najbolji rezultat modela R35 na čuvenom Nürburgringu.
Godine 2016., R35 GT-R upisao se u Guinnessovu knjigu rekorda za najbrži drift na svijetu. Na događaju održanom u međunarodnoj zračnoj luci Fujairah u UAE-u, posebno pripremljeni R35 GT-R 2016. driftao je brzinom od 304,96 km/h pod kutom od 30 stupnjeva.
R35 GT-R odlazi, ali GT-R ostaje
I dok se opraštamo od R35, Nissanova vizija za budućnost modela GT-R ostaje jasna – ovo nije kraj, već temelj za novo poglavlje. Sva iskustva i tehnološka rješenja modela R35 bit će prenesena na sljedeću generaciju. Drugim riječima, nasljeđe će se nastaviti, a letvica performansi i dalje podizati.
“Znamo da su očekivanja velika. Oznaka GT-R ne može se dodijeliti bilo kojem automobilu; ona je rezervirana za nešto zaista posebno, a R35 je postavio letvicu prilično visoko. Sve što sada tražim je malo strpljenja. Plan još nije gotov, ali jedno je sigurno – GT-R će se nastaviti razvijati, sve dok ponovno ne ugleda svjetlo dana”, dodao je Espinosa.